Tolsanportti 2024/08

Tolsanportin eteläisen asemakaavan ehdotusaineisto sekä Tolsanportti pohjoisen asemakaavan ja asemakaavan muutoksen ehdotusaineisto,
Kirkkonummen Pienkiinteistöyhdistys ry.

Lausunnon antaja

Kirkkonummen Pienkiinteistöyhdistys (KPY) ry on Suomen Omakotiliitto ry:n Uudenmaan piirin paikallisyhdistys. Yhdistys pyrkii yhdessä piirin ja liiton kanssa edistämään pientalovaltaista elämänmuotoa. Yhdistykseen kuuluu yli 1000 taloutta, Uudenmaan piirin 50 paikallisyhdistyksessä on noin 24 200 jäsentä ja Omakotiliiton 238 paikallisyhdistyksessä noin 71 000 jäsentä.

Yleistä osayleiskaavasta

KPY katsoo, että erilliset Tolsanportin eteläisen ja pohjoisen alueiden asemakaavat muodostavat niin yhtenäisen kokonaisuuden, että ne on käsiteltävä läpi koko prosessin samanaikaisesti aina kunnanvaltuuston lopulliseen kaavan vahvistamiseen asti. KPY antaa nyt yhden yhteisen lausunnon molemmista kaavoista, sillä KPY katsoo kommenttien pätevän molempiin kaavoihin.

KPY kiinnittää huomiota, että Tolsanportin asemakaava-alueet ovat kirkkonummelaisittain erittäin hyvien liikenneyhteyksien solmukohdissa, jopa julkista liikennettä alueella on runsaasti. Täten alueen kehittäminen on kuntastrategian mukaista ja jopa alueellisestikin laajempaa aluetta palvelevaa.

KPY huomauttaa, että nyt esillä olevilla Tolsanportin eteläisellä ja pohjoisella asemakaava-alueella ei ole suoranaisesti yhdistyksen ydintoimintaan liittyvää kaavoitusta suunnitteilla, joten lausunnon valmistelun pääpaino on nyt vaikutusten arvioimisessa kaava-alueiden lähivaikutusalueilla.

Pyydettynä KPY tahtoo esitetystä lausua seuraavaa:

Melumallinnus ja melumittaukset lähialueilla tehtävä

KPY katsoo esityksen olevan puutteellinen, koska melumallinnusta näinkin kriittisellä alueella ei ole tehty osaksi kaavaesityksiä. Suunnitellut asemakaavat tulevat merkittävästi muuttamaan erityisesti Länsiväylältä kantautuvaa melua lähialueille. Joten melumallinukset on tehtävä tai olemassa olevat päivitettävä huomioiden maastoihin tulevat merkittävät muutokset.

KPY katsoo erityisesti kaavoitusalueen välittömästi pohjoispuolella olevan Laajakallion alueen olevan nyt eritystarkkailun tarpeessa ja vaatii alueella tehtävän ennen kaavan toteutuksen aloittamista melumittaukset: sekä heti radan varresta ja Laajakallion laelta, mutta myös vertikaalisesti eli Tarutien AK korttelien kerrostalojen ylimmistä kerroksista. Ja myös on valvottava kaavan toteutuksen aikana, ettei näiden alueiden melukuorma ainakaan kasvaisi.

Myös rakennusvaiheen aikainen melun syntyminen on mallinnettava ja pyrittävä minimoimaan – onhan asemakaava-alueiden rakennusvaiheessa kuitenkin melko massiiviset louhintatyöt alueilla suoritettava.

Mainitut melumittaukset ja -mallinnukset palvelisivat samalla myös tulevien kaava-alueiden sisästä käyttöä antaessaan tarkempia määritteitä tarvittavista melunhallinnoista rakennuksissa ja pihoilla.

Täten KPY vaatii, että ennen kaavan hyväksyntämenettelyn aloittamista on mainitut melu- mallinnukset ja -mittaukset tehtävä ja liitettävä osaksi kaavan käsittelyaineistoja.

Mainostelineet

KPY katsoo kaavaehdotuksessa olevien määritteiden alueen mainoksille olevan lähtökohtaisesti hyvin määriteltyjä, mutta katsoo, että näihin määritteisiin vielä erikseen lisättävä kielto vertikaaliselle mainospylväille (kuten esim. Prisman mainospylväs keskustassa). KPY katsoo, ettei vertikaalinen mainospylväs sovi alueelle, vaikkakin kallioiden päällä näkyisi laajalle – vaan KPY katsoo, että sama näkyvyys on samaisten kallioiden päällä saavutettavissa ilman korkeita mainospylväitä.

Kunnan mainosikkuna idästä saapuessa

KPY katsoo Tolsanportin mahdollistavan länsiväylälle sekä myös junaradalle, Espoosta päin tultaessa, näyttävän näyteikkunan, kunhan kaavoituksellisesti kiinnitetään huomiota rakennettavan ympäristön ulkonäköseikkoihin. Alueen kaavoitus ja tulevat rakennukset tulevat luomaan eräänlaisen ”Tervetuloa Kirkkonummelle” ilmoituksen juuri ennen kuntakeskukseen saapumista, jonka pitää olla mairittelevan houkutteleva. Täten alueen toteutukseen tulee kiinnittää erityistä huomiota, myös julkisivujen osalta.

Näkymä Porkkalantieltä

Vaikkakin suunnitteluaineistoissa on jo selkeästi asiaa mietitty, tahtoo KPY painottaa, että eteläisen alueen suunnittelu pitää tehdä niin ettei Porkkalantien näkymä merkittävästi muutu. Vaikkakin Porkkalantien liittymä Länsiväylälle on 90-luvulla siirretty nykyiselle paikalleen, eli ei voida puhua historiallisesta tiestä tällä alueella – on kuitenkin tämä osa Porkkalantietä ja sen maisemallisesti arvokkaita maisema-alueita.

Muinaismuistoalueet

KPY tahtoo näistä nyt vain todeta, että museoviraston vaatimukset riittävistä kenttätutkimuksista ja kenttäraporteista tulee toteuttaa museoviraston edellyttämällä tavalla. Tämä siksi, jotta museovirasto voi vahvistaa, että kaavat voi viedä hyväksymiskäsittelyyn ilman muinaismuistomerkintää.

Rantaradan kehittäminen

KPY tahtoo tiedustella, miten kaava-alueissa on huomioitu mahdollinen rantaradan kehittäminen tulevaisuudessa esim. 4-raiteiseksi kaupunkiradaksi aina Kirkkonummen keskustaan asti. Julkisen (raide)liikenteen tulevaisuuden kehittämismahdollisuuksia ei saisi nyt kaavoituksellisesti hankaloittaa.

KPY katsoo, että Tolsanportin pohjoisen alueen asemakaava on suunniteltava niin että rantaradan mahdollinen kehittäminen 4-raiteiseksi kaupunkiradaksi tulevaisuudessa ei esty ja että tämä rantaradan kehitysmahdollisuus tuodaan kaava-aineistossa selkeästi esille.

Liityntäpysäköintipaikat

KPY esittää huolensa, että nykyiset liityntäpysäköintipaikat moottoritien molemmin puolin eivät päätyisi näiden kaava-alueiden lisäpysäköintialueiksi, joiksi niitä ei ole suunniteltu. Erityisesti eteläinen liityntäpysäköinti on nyt jo runsaalla käytöllä. Kaavojen suunnittelussa KPY katsoo, että P-paikkamitoitus on alueella tehtävä riittäväksi, ettei näille olemassa oleville liityntäpysäköintialueille tulee lisäkuormaa näiltä alueilta.

Julkisen liikenteen pysäkit

KPY esittää toiveen, että katusuunnitelmien yhteydessä myös julkisen liikenteen, eli bussien, pysäkkien paikkoja ja riittävyyttä huomioidaan, jotta ne palvelisivat myös näitä uusia kaava-alueita. Esim. Porkkalantiellä ei ole nyt sopivia pysäkkejä palvelemaan etelästä kaava-aluetta.

Lounaspaikka

Koska kaava-alueille arvioidaan peräti 350 työpaikkamahdollisuutta, tahtoo KPY kysellä, että mahdollistaako kaavat jonkinlaista lounaspaikkaa alueelle palvelemaan näitä työpaikkoja ja kaupan palveluita?

Alueen toiminta

KPY tahtoo toivomusponnen lailla vielä kiinnittää huomiota näinkin merkittävän alueen tulevaan käyttöön. Tälle alueelle KPY katsoo olevan tärkeätä, että syntyy työpaikka-alueita, kuten jo kuntastrategiassakin on linjattu, jotta työpaikkojen omavaraisuusaste Kirkkonummella paranisi. Näille alueille, joille on todellakin olemassa hyvät liikenteelliset, myös julkisen, yhteydet niin KPY tahtoo nyt painottaa, että alueen kehitys on oltava työpaikkoja luovaa.

Nyt kaavojen johdannossa todetaan kaavojen tarkoitukseksi myös ”varastorakennusten alue”. Alueen määrittäminen varastorakennusten alueeksi, mahdollistaisi esim. Pelican self storage tai Talliosake-tyyppisten yritysten voivan luoda alueelle toimintaa. Näiden yritysten toimintafilosofian mukaan ei käytännössä synnyttäisi työpaikkoja näinkin merkittävälle alueelle kuntakeskuksen kupeessa (esim. talliosakkeella on jo sopivammilla alueilla hyviäkin toimitiloja Kirkkonummella). Toisaalta kaikki yritykset ja kaupatkin tarvitsevat varastotiloja eli kyllä varastoja alueelle myös tultava.

Joten KPY esittääkin suunnittelijoille toiveen, jossa kaavan tarkoituksen määritelmää vielä tarkistetaan, jotta sitten aikanaan näille yksityismaille todellakin tulee työpaikkoja luovaa toimintaa – eikä pelkkiä itsepalveluvarastohalleja.

Kirkkonummella 22.8.2024
Kirkkonummen pienkiinteistöyhdistyksen (KPY) ry puolesta

     Simo Ahonen
     Hallituksen puheenjohtaja